Skjemaet er for deg som betaler lønn til personer som utfører arbeid i din bolig eller fritidseiendom.
Start tjenesteBruk skjemaet for å gi opplysninger om lønn og forskuddstrekk når du betaler lønn for:
MERK: Hvis utbetalingene overstiger 60 000 kroner i året, skal du ikke bruke dette skjemaet. Da skal du bruke ordinær a-melding (A02 eller A01). Har du allerede brukt dette skjemaet (A04) og det viser seg at du går over grensen, kan du bruke skjemaet A04 ut året. Beløpsgrensen gjelder ikke for utbetalinger til pass av barn under 12 år eller barn med særlig behov for omsorg og pleie.
For utbetalinger som ikke overstiger 6 000 kroner per ansatt i løpet av året, behøver du ikke sende melding.
Skjemaet er for privatpersoner som betaler lønn til ansatte for arbeid i egen bolig eller fritidseiendom.
For å bruke skjemaet trenger du en av disse rollene i Altinn:
Her finner du mer informasjon og en oversikt over alle Altinn-rollene.
Hvis du er ukjent med rapportering i Altinn, gå til hjelpesidene.
Skjemaet skal sendes senest første virkedag etter lønnsutbetaling.
Betal forskuddstrekket til Skatteetaten med egen KID, samme dag som du har sendt meldingen.
Leverer du melding for lønnet arbeid i hjemmet er du fritatt fra å levere en årlig sammenstilling/årsoppgave til den ansatte.
MERK: Den ansatte skal ha en utskrift av lønnsslippen.
MERK: Erstatter du en innsendt melding, må den nye meldingen være komplett. Den nye meldingen overskriver all informasjon i den meldingen du erstatter.
Har du oppgitt feil utbetalingsdato eller skal slette alle opplysninger du har sendt inn i en melding, må du annullere den gamle meldingen.
Ta kontakt med Skatteetaten på telefon 800 80 000, tastevalg 2-3-1 eller bruk Kontaktskjema .